16 musthaves voor een webshop

Een webshop, ofwel een online winkel, kan in deze tijd een lucratieve onderneming zijn. Steeds meer mensen ontdekken het gemak van online kopen en dankzij de aanpassing in de wetten die er de laatste jaren gedaan zijn, is online kopen ook veel veiliger geworden. Voor de ondernemer heeft een webshop het grote voordeel dat de zaken gewoon vanuit huis gerund kunnen worden. Kortom: een webshop biedt perspectief! Hoe pakt u het op de goede manier aan? In dit artikel volgt een aantal handige tips; echte musthaves voor uw webshop.

1 One step checkout
Maak het uw klanten zo makkelijk mogelijk. Zorg voor een duidelijk- en overzichtelijk systeem zodat uw klanten met één klik kunnen kopen en het koopproces controleren.

2 Delen via Social Media
Laat uw bezoekers gekochte producten delen met de Open Graph methodiek via hun favoriete social media.

3 Soortgelijke producten
Klanten beschouwen het als een extra service als u hen attendeert op soortgelijke producten als die zij in hun winkelmand hebben of op accessoires die erbij besteld kunnen worden.

4 Emailmarketing
Een goede emailmarketing zorgt voor meer bezoekers op uw website en elke bezoeker is een potentiële klant.

5 Live zoeken in de catalogus en prominent op de pagina
Met live zoeken kunnen uw klanten direct zoeken in uw catalogus. Typefouten behoren tot het verleden. De klant vindt direct wat hij zoekt.

6 De perfecte productpagina
Een goede productpagina ofwel conversiepagina is erg belangrijk. Denk hierbij aan een aantrekkelijke uitstraling met goede content en diverse mooie foto's, duidelijke selling points en een makkelijke navigatie.

7 Plaats USP’s duidelijk en opvallend
Uw Unique Selling Points moeten duidelijk op de website geplaatst worden, liefst op een vaste plek. U kunt de kunst hiervoor afkijken bij goedlopende concurrenten. Probeer uniek te zijn. Ook het vermelden van gratis verzending en snelle bezorging doen het altijd heel goed.

8 Duidelijke overzichtpagina
Voor een webshop is het belangrijk dat uw klanten snel en makkelijk producten kunnen zien en/of vergelijken. Houdt uw pagina's daarom overzichtelijk. Mooie en duidelijke plaatjes die veel laten zien over het product. Niet te veel technische termen maar wel genoeg informatie voor de klant om te zien om wat voor product het gaat.

9 SEO
SEO is natuurlijk super belangrijk! Hoe hoger u in de zoekmachines staat, hoe meer (gratis/organisch) verkeer naar uw website komt. Met de volgende SEO tips komt u gegarandeerd hoger in Google met uw webshop.
  • Laat uw klanten reviews schrijven en beloon hen met leuke goodies.
  • Gebruik unieke omschrijvingen van uw producten en voeg er links aan toe.
  • Gebruik verder geoptimaliseerde foto’s, dit geldt voor alle afbeeldingen dus ook de logo’s.
  • Maak gebruik van een taggingsysteem, zodat bezoekers producten makkelijker vinden, bovendien genereert het een interne link.
  • Zorg dat de interne pagerank van de producten niet meer dan 3 klikken ver is anders kan Google ze niet vinden.
  • Bouw landingspagina’s op uw website voor merken die u in uw webshop aanbiedt.

10 Gratis verzending en retourneren

Als klanten voor verzendkosten moeten betalen, houden ze veelal de bestelling voor gezien en laten hun (volle) winkelwagentje bij u achter. Daarom is het heel slim om bij bestellingen vanaf een bepaald bedrag gratis verzending en retourneren aan te bieden.

11 Snelle levering
Verras uw klanten, nu en in de toekomst, met een goede service en een snelle levering.

12 Achteraf betaling
Hoewel u iets meer risico loopt, levert de mogelijk van achteraf betaling u meer klanten op. Zeker bij producten als kleding en schoeisel die eerst gepast moeten worden, stelt de klant deze mogelijkheid enorm op prijs.

13 Sociale Media
Maak volop gebruik van de sociale media netwerken. U kunt er een klantenrelatie mee opbouwen, u heeft sneller contact met uw klanten, u wordt zichtbaarder op de zoekmachines, het is goed voor Branding en naamsbekendheid en u kunt gebruik maken van een viral marketing strategie.

14 Klantenservice
Een uitstekende klantenservice is één van de grootste klantenbinders die er bestaan. Zorg daarom dat u altijd klaar staat voor uw klanten en laat dit ook duidelijk zien op uw website en correspondentie. Beantwoord altijd de vragen van uw klanten, ook als deze informatie al op de website vermeld staat. Een klant die zich serieus genomen voelt is een tevreden klant en zal eerder bij u terugkomen.

15 After sales en contact met de klant
Een persoonlijke benadering van de klant zorgt dat de klant vaker terug komt. Een goede service is hier natuurlijk van grote invloed, maar ook op andere punten kunt u veel doen. Bijvoorbeeld een mailtje sturen een tijdje na de bestelling om te informeren bij de klant of alles naar wens is. Geeft de klant de gelegenheid tot het stellen van vragen en reageer hier ook op. Een periodieke nieuwsbrief is een andere methode van klantenbinding. Als u de geboortedatum van de klant weet kunt u een verjaardagsmail met een korting of cadeau sturen. Probeer daarom altijd de geboortedatum van een klant te krijgen als deze iets bestelt. Ook het meedelen van leuk nieuws werkt goed; uw zoveelste koper bijvoorbeeld, of een zoveel-jarig bestaan.

16 Vergelijkingssites
Door u aan te melden bij vergelijkingssites levert u extra service aan uw klanten en bouwt u tegelijkertijd ook een stukje linkbuilding op. U komt hierdoor weer hoger in de zoekmachines.