Google+ wordt geen nieuwe Facebook

Google kwam eerder met het nieuws dat zij een nieuw blogplatform zouden gaan lanceren. Veel mensen waren negatief over dit nieuws, ze zaten niet te wachten op een nieuwe Facebook. “Google+ ontwikkelt zich nu juist meer als een blogplatform”, aldus Nico Schoonderwoerd, oprichter en ontwikkelaar van een Chrome-plugin waarmee Google+ werd getoond.

Google+ richt zich op een ander publiek dan Facebook. Bij dit blogplatform is het namelijk mogelijk om grote lappen tekst en filmpjes in één keer te plaatsen. Zo zijn ze veel meer gericht op communicatiedoeleinden dan op vrienden, iets waar Facebook zich wel op richt. In dat opzicht lijkt Google+ daarom ook meer op Twitter. Je kunt een persoon ‘volgen’ en zo zijn berichten lezen, maar zij hoeven dat niet terug te doen.

Google+ is vooral gelanceerd om Google actief te houden. Vroeger was de zoekmachine altijd de belangrijkste website op het internet. Als de computer werd opgestart ging men automatisch naar Google. Daar was alles wat men nodig had: informatie, plaatjes, games, vrienden en andere content. Met de komst van Facebook, Twitter en andere Social Media is dit enorm afgenomen. Met de komst van Google+ wilt Google deze trend tegengaan.