Hackers krijgen een koekje van eigen deeg

Het Amerikaanse bedrijfsleven gaat tegenwoordig actief in de verdediging tegen hackers. Er wordt nu niet alleen maar verward en vertraagd, maar de hacker krijgt regelmatig een koekje van eigen deeg en wordt teruggehackt!

Het Amerikaanse bedrijfsleven schakelt regelmatig professionals in om hackers te weren en terug te pakken. Het beveiligingsbedrijf CrowdStrike is daar een voorbeeld van. Shawn Henry is actief voor CrowdStrike en voormalig hoofd van de afdeling van de FBI die onderzoek doet naar cybercrime. Henry: "We blussen niet alleen de brand, maar gaan op zoek naar de pyromaan."

Het blijkt steeds meer dat aanvallers simpelweg niet buiten te sluiten zijn. Zo zijn de meeste leveranciers van beveiligingssoftware van mening dat het beter is je vijand te kennen en er dus achter te komen wie de hackers zijn. Het kan gaan om criminelen, bedrijfsspionnen maar zelfs ook overheden.

Tot nu toe werd de taktiek “de aanval is de beste verdediging” vooral onder de oppervlakte gehanteerd. Maar tegenwoordig gebeurt het open en bloot, mede dankzij Facebook. Zo vermeldde Facebook begin dit jaar dat ze door hun eigen digitale speurwerk de namen van de Russische Koobface-verspreiders te weten zijn gekomen. Daarmee heeft Facebook de actieve aanval populair gemaakt.