Google komt met een nieuwe tool

Google Analytics komt deze week met een nieuwe tool voor websitehouders waarmee effectiever gebruik gemaakt kan worden van de site. Bij een bezoek aan een website is een deel van de webpagina namelijk vaak niet zichtbaar voor de bezoeker; door verschillende schermafmetingen, vensterinstellingen of doordat de bezoeker niet naar beneden scrollt.

Met de nieuwe Google Browser Size kan de sitehbeheerder precies zien welke vlakken op hun website vaak niet zichtbaar zijn voor bezoekers. Hierdoor krijgt men inzicht welke gebruikt kan worden voor een functioneler webdesign.

Google meent dat deze informatie een essentiele factor is voor websitestatistieken. Bij de weergave van Google Browser Size kan gekozen worden tussen een weergave voor alle bezoekers of voor uitsluitend die van mobiele apparaten. Verder is er de optie om meerdere webpagina’s van een website met elkaar te vergelijken. De contouren van de webvensters krijgen een beoordeling in percentages.

Google zal de nieuwe tool stapsgewijs uitrollen en vraagt de gebruikers om tijdens dat proces feedback te geven. Zodoende kunnen eventuele laatste verbeteringen worden aangebracht. Browser Size is nu nog een eindproduct van een fase van uittesten in het voormalige Google Labs. Google hoopt de nieuwe versie over ongeveer een maand volledig geïntegreerd te hebben.